In ultima vreme, printre subiectele care devin virale pe social media, pe langa pisici, sunt diverse articole/clipuri/inregistrari de la tv care spun acelasi lucru: ca sistemul de invatamant din Romania este in criza, ca elevii sunt din ce in ce mai slabi, ca profesorii sunt dezinteresati etc. Am mai spus asta in ocazii dar o s-o spun si aici pentru ca mi se pare o abordare nociva si, din multe puncte de vedere, gresita.

In primul rand, nu este doar invatamantul din Romania in criza, ci institutiile internationale din domeniu vorbesc depre o criza mondiala a educatiei. Asta pentru ca educatia e un proces care dureaza foarte mult (11-20 ani, in functie de cate cicluri de educatie parcurgi). Nimeni nu ar putea sa spuna ce trebuie sa stie peste 20 de ani un copil care intra in scoala acum. Viteza cu care evolueaza societatea si progresul tehnologic fac imposibila o prognoza. In afara de cateva idei vagi (cum ar fi ca accentul trebuie sa se puna pe competente, nu pe cunostiinte), nimeni nu stie cum va arata societatea in 20 de ani. Imi amintesc ca principalul argument al profesoarei de matematica de cand eram in generala era sa invat tabla inmultirii pentru ca n-o sa am mereu calculator in buzunar. Din pacate (sau din fericire), cu totii avem calculatoare in buzunar de vreo 10 ani incoace.

In al doilea rand, elevii nu sunt neaparat mai slabi, ci la fel de derutati ca si profesorii privitor la ce au ei nevoie cu adevarat dupa ce termina. E normal sa fii dezinteresat de anumite materii cand nu intelegi de ce ai nevoie de ele. E o diferenta mare intre dezinteres si incapacitate. Cred ca atât profesorii, cât și părinții, ar trebui sa faca aceasta diferenta si sa-si dea cat mai mult silinta pentru a stârni interesul studenților sau copiilor. Din experienta proprie, am vazut studenti care, desi nu au un interes special pentru materie (in cazul meu, filosofia), au capacitatea de a intelege subiecte foarte complicate daca exista disponibilitate din partea profesorului de a le face accesibile.

In al 3-lea rand, legat de profesorii dezinteresati, eu unul am avut norocul sa am in jurul meu profesori pasionati care au avut rabdare cu mine si mi-au repetat de zeci de ori acelasi lucru pana l-am inteles. Cand am intrat la facultate, eram si eu analfabet functional, la fel cum se plange toata lumea ca sunt “copii din ziua de azi”. Aveam cunoștiințele necesare, dar nu știam ce să fac cu ele și nici cum să le înțeleg corespunzător. Dar asta n-a fost niciodată un capăt de țară. Cred că, dacă am reusit sa-mi acopar lacunele pe care le aveam din liceu, este pentru ca am avut profesori pasionați, care nu au crezut ca e sub demnitatea lor sa-mi explice lucruri simple pe care ar fi trebuit sa le stiu deja.

Nu e niciodata prea tarziu sa inveti și, de aceea, nici nu cred ca ar trebui sa catalogam niste absolventi de liceu ca slabi doar pentru ca nu au anumite cunoștințe canonice la vârsta de 18 ani. Vor avea tot timpul sa le învețe și, dacă nu, tot le vor învăța pe propria lor piele atunci când viața le ridică probleme la care nu se poate răspunde trăgând cu ochiul la sfârșitul cărții. Asa ca, decat sa ne plangem ca sistemul e invatamant e la pamant, poate ca ar fi bine sa facem lucrurile mai bine folosind rolul pe care-l avem in societate in mod cat mai creativ. Altfel, discutiile virale despre starea deplorabila a educației nu fac decat sa accentueze aceasta stare, nu sa schimbe lucrurile!

sursa foto