Problema încrederii în sine este una de prim-plan în zilele noastre. Din ce în ce mai multă lume este deficitară la acest capitol, fapt care duce la multe probleme atât pe plan personal cât și pe plan profesional. Cu toate acestea, sunt câteva lucruri pe care le putem face pentru a ne îmbunătăți imaginea de sine și siguranța cu care acționăm.

Mai întâi, însă, trebuie să înțelegem că încrederea în sine este o chestiune de percepție „subiectivă”. Cu alte cuvinte, este vorba despre evaluarea pe care noi o facem asupra capacităților noastre. De aceea, dacă este o problemă, este la noi, nu în lumea exterioară. Acestea însă ne duc cu gândul la faptul că tot noi, neajutați de nimeni din afară, ne putem restabili nivelul optim de încredere în sine.

Primul mod în care facem acest lucru este prin exersarea acelor lucruri de care nu suntem siguri pe noi. Fie că este vorba despre vorbitul în public, mersul pe bicicletă sau negocierea salariului, putem învăța să ne acomodăm situațiilor prin exercițiu. După cum știm, există un anumit număr de ore de care avem nevoie pentru a fi cu adevărat buni în ceea ce facem (citește mai multe aici). Fără exercițiu, încrederea în sine este inutilă, chiar toxică. Mai trist este faptul că oamenii mai slab pregătiți tind să-și supraevalueze calitățile. Gândiți-vă dacă piloții de avion s-ar alege după criteriul „încrederii în sine” câte accidente ar avea loc. De foarte multe ori, încrederea în sine este inutilă fără cunoștiințele necesare și practica susținută.

Odată ce exersăm până când ajungem să facem lucrurile „cu ochii închiși”, mai este un pas care trebuie făcut pentru a ne consolida încrederea în noi înșine. Să avem o imagine clară a reușitelor noastre și a calităților prin care le-am obținut. Pentru multă lume, eșecurile iau „primul plan”. Din punct de vedere evolutiv, pe termen scurt, acesta este un lucru bun pentru că ne ajută să nu mai repetăm greșelile trecute, însă aducerea aminte obsesivă a lor poate dăuna. Lipsa de încredere în sine poate accentua această tendință și tocmai de aceea e bine să vă amintiți și lucurile pe care le-ați reușit. În fond, ele fac parte din „palmaresul dvs. personal” și vă definesc. Dacă voi nu vi le amintiți, cine să o facă în locul vostru?

De asemenea, încrederea scăzută poate avea și cauze psihologice mai subtile (cum ar fi anumite complexe sau frustrări – citește mai mult aici ) care pot fi accentuate de o tentație de a supra-interpreta realitatea. Câteodată cuvintele unui persoane nu poartă un mesaj ascuns și nici privirile celorlalți nu țintesc ceva anume. A încerca să găseși o explicație pentru orice poate fi, de multe ori, dăunătoare deoarece noi tindem să proiectăm asupra celorlalți propriile noastre frustrări. Cu alte cuvinte, semnificațiile pe care le atribuim „privirilor” celorlalți s-ar putea să aibă această semnificație doar pentru noi, pot fi un simplu rod al frustrărilor noastre.

Astfel, intrăm într-un cerc vicios în care ne amplificăm lipsa de încredere în sine prin false confirmări exterioare. Adesea, cea mai simplă ieșire din acest cerc este pur și simplu ignorarea presupuselor „sensuri ascunse” pe care tindem să le vedem oriunde. O altă soluție ar fi detașarea de situație printr-un argument stoic de genul: părerea celorlalți despre mine este a lor; deci depinde de percepția lor mai degrabă decât de realitatea de fapt. Dacă știți care sunt reușitele voastre și domeniile la care sunteți cu adevărat bun, nu ar trebui să „plecați urechea” la „subînțelesurile” celorlalți. În fond, părerea lor poate deformată până la falsitate.

Toți acești mici pași, la un loc, vă pot ajuta să treceți peste neîncrederea în forțele proprii, însă nu vă vor scuti de emoții. Emoțiile sunt niște reacții complet normale și umane pe care le putem însă folosi ți în folosul nostru, pentru un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor la care suntem supuși. În orice caz, o minte limpede și încrezătoare în forțele proprii, poate face din emoții una dintre cele mai bune propulsoare pentru că ele ne semnalează atunci când suntem pe care de a face ceva măreț. Așa că nu lăsați emoțiile sau tracul să vă sperie, ci folosiți-le în interesul vostru cu ajutorul rațiunii și încrederii în puterile proprii.

 

Despre singurătate și prietenie în era social media. Timpul petrecut online și cum ne afectează el creierul.
De ce detaliile contează? Cum ne schimbă lucrurile mici viața.